کشور ترکیه کشوری اوراسیایی (اروپایی- آسیایی) است که هم دارای فرهنگ غربی می‌باشد هم فرهنگ شرقی؛ زبان رسمی مردم ترکیه، ترکی است اما زبان‌های ارمنی و کردی نیز در میان برخی از مردم و قوم‌ها رایج می‌باشد. ادامه تحصیل در ترکیه با داشتن دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی با امکانات بسیار عالی و هزینه‌های بسیار مناسب مقصد بسیاری می‌باشد. دانشگاه‌های ترکیه اعتبار علمی بسیار بالای برخوردار است و اغلب دانشگاه‌ها برای ارتقاء سطح علمی خود با دانشگاه‌های معتبر جهانی ارتباط مستقیم دارند به‌طور مثال دانشگاه حاجت تپه ترکیه به‌طور مستقیم با دانشگاه هاروارد آمریکا در ارتباط است. همچنین به دلیل مدارک تحصیلی معتبری که در دانشگاه‌های کشور ترکیه اعطا می‌شود، هیچ نیازی به معادل‌سازی مدرک تحصیلی وجود ندارد و قابل‌ارائه در تمام دانشگاه‌های معتبر جهان و برای ورود به مقاطع بالاتر است.
بیش از ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آن‌ها توسط دولت اداره می‌شوند. اکثر این مؤسسات تازه تأسیس می‌باشند. در اوایل سال ۱۹۷۰ تنها هشت موسسه دولتی وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) در سال ۱۹۸۴ تأسیس شد. دانشگاه بین‌المللی قونیه تکنیک، تازه تأسیس ‌ترین دانشگاه ترکیه است که اولین سال تحصیلی خود را در سال 2018 آغاز کرد و هدف آن جذب دانشجویان خارجی بوده است.
دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه پیرو توافق‌نامه بولونیا هستند و دوره‌های تحصیلی خود را مطابق با اروپا یکسان‌سازی می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه اراسموس پلاس (+Erasmus) شرکت کرده‌اند؛ این برنامه از مبادلات دانشجویان بین‌الملل پشتیبانی می‌کند. در آخرین تغییرات سیستم رده‌بندی آموزش عالی (QS Higher Education System Strength Rankings)، سیستم آموزش عالی ترکیه در رده ۴۳ جهان قرار گرفت.
دانشگاه‌های دولتی اکثراً توسط دولت پایه‌گذاری شده‌اند و در نتیجه شهریه کمتری از دانشجویان دریافت می‌کنند. در این دانشگاه‌ها از زبان‌های ترکی، انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی به‌عنوان زبان‌آموزشی استفاده می‌شود.
دانشگاه‌های خصوصی معمولاً شهریه بیشتری از دانشجویان دریافت می‌کنند اما در سطح بین‌الملل فعالیت گسترده‌تری دارند و با صنعت همکاری‌های بیشتری دارند. زبان‌آموزشی در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی اغلب انگلیسی است.
تمام دانشگاه‌های ترکیه تحت نظارت شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) می‌باشند. این امر تضمین می‌کند که تمام دانشگاه‎ها در سطح بین‌المللی هستند و به تمام استانداردهای آموزشی پایبند می‌باشند.
سطح‌بندی دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی‌های مختلف دانشگاهی رتبه‌های بالایی را دارا می‌باشند و به دلیل کیفیت خوب آموزش و بورسیه‌هایی که به دانشجویان اعطا می‌شود، این کشور یکی از مقصدهای دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل به شمار می‌آید. یکی از شرط‌های پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه است که هر دانشگاهی بسته به سطح آموزشی خود آزمونی را برگزار می‌کند و دانشجویان با هر سنی و تنها با داشتن مدرک دیپلم می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت نمایند.