امروزه بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل دوره کارشناسی در خارج از کشور دارند ترکیه را به‌عنوان مقصدی ایده آل انتخاب می‌کنند چرا که با توجه به کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های ترکیه هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین‌تر است. دانشجویانی که مشغول به تحصیل کارشناسی در ترکیه هستند می‌توانند نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی اقدام نمایند که علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه مسکن، بیمه و هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز شامل می‌شود.  همچنین زبان تدریس برخی از دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی انگلیسی می‌باشد.
ازآنجایی‌که ترکیه از سال ۲۰۰۱ عضو سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا شده است مدارک تحصیلی کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه در تمامی رشته‌ها ازجمله رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مورد تأیید تمامی کشورهای اروپایی می‌باشد. از طرفی دانشگاه‌های ترکیه با بسیاری از دانشگاه‌های جهان  همکاری علمی و پژوهشی زیادی دارند و همین امر سبب شده است تا دانشجویان فرصت مناسبی کسب کنند تا در طرح‌های تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های همکار با دانشگاه‌های ترکیه شرکت کرده و چند ترم در این دانشگاه‌ها طی کنند. مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ترکیه معمولاً ۴ سال به طول می‌انجامد اما در بعضی از رشته‌ها مانند پزشکی تقریباً ۶ سال زمان می‌برد.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

  • شناسنامه و اسکن از پاسپورت
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک دیپلم و ریزنمرات مقطع دبیرستان به‌صورت معادل‌سازی شده
  • شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های موردنظر و کسب نمره‌ی قبولی (SAT و یا YOS)
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا شرکت در آزمون زبان ترکی.
  • بهترین زمان اقدام به تحصیل در ترکیه، اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد (ماه می) می‌باشد. البته این بازه زمانی بسته به دانشگاه متفاوت است.

انتخاب رشته در ترکیه همانند انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری ایران، پس از آزمون و دریافت نتایج صورت خواهد گرفت. لازم به توضیح است که انتخاب رشته لزوماً در یک گروه آموزشی نخواهد بود و همچنین ارتباطی به دیپلم دبیرستانی ندارد.

آزمون SAT

آزمون SAT آزمونی است به زبان انگلیسی که از دروس ریاضی, درک مطلب و نگارش متشکل است که هر قسمت دارای حداکثر ۸۰۰ نمره است. معمولاً این آزمون را دانشگاه‌هایی برگزار می‌کنند که شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را دارند. البته تغییراتی در این آزمون در حال شکل‌گیری می‌باشد. بخش ریاضی و هندسه این آزمون در کشور ترکیه, بیشتر مدنظر هستند. سطح دشواری این آزمون از آزمون YOS بیشتر است. برخی دانشگاه‌های ترکیه همانند دانشگاه حاجت تپه در آنکارا نتیجه این آزمون را ملاک ثبت‌نام دانشجویان قرار می‌دهد.
آزمون SAT، شامل ۱۵۴ تست است که ۵۲ تست آن Reading و ۴۴ تست آن Writing و ۵۸ تست دیگر به فهم و مهارت ریاضیات دانشجویان بستگی دارد. تسلط متقاضی به زبان انگلیسی در این آزمون جدی است. ریاضی این آزمون در سطح ریاضیات اول و دوم دبیرستان ایران است. حداقل نمره‌ای که دانشجو باید در این آزمون کسب کند برای رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب حدود ۱۳۰۰ است. این آزمون ۶ بار در سال در کشور ترکیه برگزار می‌شود.

آزمون YOS

آزمون YOS شامل دو قسمت است.
قسمت اول: 80 سؤال تستی 5 گزینه‌ای در مدت 90 دقیقه به دو زبان انگلیسی و ترکی جهت سنجش استعدادهای آموزشی پایه شامل هوش و استعداد تحصیلی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و جغرافیا دوره دبیرستان طراحی می‌شود.
قسمت دوم: سنجش اطلاعات داوطلب به زبان ترکی است. در این آزمون به هر داوطلب بسته به سطح زبان ترکی نمره A یا B یا C تعلق می‌گیرد.

هزینه تحصیل کارشناسی در ترکیه

هزینه‌ تحصیل در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه، برنامه و مقطع آموزشی متغیر خواهد بود. هزینه تحصیل کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه که زبان تدریس آن‌ها انگلیسی می‌باشد ۵۰۰ تا 3000 دلار و برای دانشگاه‌هایی که زبان تدریس آن‌ها ترکی باشد 300  تا 1000 دلار در سال می‌باشد. همچنین  شهریه دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در مقطع کارشناسی از  ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

Bachelor