تحصیل در ترکیه

تعداد دانشگاه‌های بین‌المللی در کشور ترکیه از سال 2006 دو برابر شده است. این رشد نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری گسترده دولت ترکیه بر روی جذب دانشجویان و محققان خارجی است.  طبق آمار منتشر یافته، تعداد دانشجویان بین‌المللی محصل در سال جاری به 48 هزار نفر رسیده است.  مهم‌ترین دلیل اقبال این دانشجویان به دانشگاه‌های ترکیه، شهریه‌های ارزان و کیفیت مناسب آموزش است.
دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش 4500 دانشجوی بین‌المللی هستند. بدین منظور سازمان OSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) متولی برگزاری آزمونی به نام YOS (آزمون دانشجویان خارجی) شده است. تا قبل از سال 2010 این آزمون به‌صورت متمرکز و در شهر آنکارا برگزار می‌شد و معیار پذیرش برای تمام دانشگاه‌های ترکیه بود؛  اما در سال‌های اخیر این آزمون لغو و نحوه پذیرش دانشجویان بین‌المللی در اختیار خود دانشگاه‌ها گذاشته است. دانشجویان بین‌المللی همچنین می‌توانند با شرکت در آزمون SAT نیز که موردقبول دانشگاه‌های ترکیه می‌باشد، اقدام به پذیرش نمایند.

در تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی به‌صورت شرکت در آزمون‌های YDS (آزمون زبان خارجی) و ALES (آزمون هوش، ریاضی و ادبیات) می‌باشد. این آزمون‌ها به زبان ترکی می‌باشند و دو نوبت در سال برگزار می‌شوند. لازم به ذکر می‌باشد که دانشجویان بین‌المللی که با زبان ترکی آشنا نیستند می‌توانند در آزمون‌های TOEFL، IELTS و یا دیگر آزمون‌های زبان به‌جای YDS و همچنین GRE، GMAT و دیگر آزمون‌ها به‌جای ALES شرکت کنند.

سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه به‌طور کامل منطبق بر استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا طراحی شده است و دروس به‌صورت ترمی- واحدی ارائه می‌شوند. زبان آموزشی به دانشگاه و رشته بستگی دارد و انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی می‌باشد. تقویم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه بسیار شبیه به دانشگاه‌های ایران است، بدین ترتیب که ترم پائیز از اکتبر تا ژانویه و ترم بهار از فوریه تا ژوئن می‌باشد و ترم‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.

دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های اخیر اعتبار علمی بالایی در مجامع بین‌المللی به دست آورده‌اند به‌گونه‌ای که مدارک علمی این دانشگاه‌ها در تمام کشورهای دنیا شناخته‌شده است. همچنین در تمامی رشته‌ها برای دانشجویان ممتاز امکان بورسیه تحصیلی توسط سازمان‌ها و مؤسسات آموزش آمریکایی و اروپایی میسر است، حتی در برخی دانشگاه‌ها از ترم دوم می‌توان به‌صورت انتقالی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در همان رشته و ترم تحصیلی منتقل شد.

مزایای تحصیل در ترکیه

چشم‌انداز جهانی – ترکیه قطب مهم تبادلات فکری و پژوهش بین‌المللی است. این کشور که متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا است، همچنین از شرکت‌کنندگان فعال فرآیند بولونیا (Bologna Process) به شمار می‌آید، که طبق برآوردها ۸۷۰۰۰ دانشجوی خارجی سالانه در این کشور ثبت‌نام می‌شوند.
فرصت‌های آکادمیک منحصربه‌فرد – دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌واسطه امکانات تحقیقاتی مدرن و پیشرفته و آرشیو متون تاریخی که در هیچ جای دیگری در جهان غرب یافت نمی‌شود، جذب ترکیه می‌شوند.
موقعیت مکانی – آب‌وهوای ترکیه، معماری زیبا و جغرافیای گوناگون آن، موجب شده است که به مقصدی جذاب برای تحصیلات خارج از کشور تبدیل شود.
مقرون‌به‌صرفه بودن – شهریه‌ها و هزینه‌های زندگی در ترکیه نسبتاً پایین است.
تحصیل در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *