دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی ترکیه واقع در شهر آنکارا است. این دانشگاه در رتبه‌بندی سال 2011-2012 بهترین دانشگاه‌های دنیا که توسط موسسه تایمز انجام‌شده رتبه 204 جهان را به دست آورده است و بر اساس همین رتبه‌بندی بهترین دانشگاه خاورمیانه است.

این دانشگاه به‌عنوان اولین دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی در ترکیه است که در سال 1984 با هدف افزایش کیفیت آموزش عالی و تحقیق، تأسیس گردید. زبان آموزشی دانشگاه انگلیسی است و دارای 9 دانشکده، 2 مدرسه عالی، 1 مدرسه فنی و 1 مرکز آموزش فنون موسیقی است. دانشگاه بیش از 11 هزار دانشجو و یک هزار هیئت‌علمی دارد.

نام بیلکنت به‌خوبی گویای هدف این دانشگاه است که خلاصه‌شده کلمه “Bilim Kenti” به معنی “شهر دانش” است. 43% از دانشجویان مقطع کارشناسی، بورسیه ترکیه برای تحصیل را دریافت می‌کنند که معادل بورس تحصیلی کامل است. دانشگاه بیلکنت دارای دیدگاه بین‌المللی است. اعضای هیئت‌علمی بین‌المللی بیش از یک‌چهارم از تمام کارکنان دانشگاهی را تشکیل می‌دهند که از 40 کشور نمایندگی دارند. تعداد دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان مبادله‌ای از 293 موسسه شریک در سراسر جهان رو به افزایش است. جامعه بین‌المللی دانش‌پژوهان و دانشجویان جز مهمی از برنامه‌های دانشگاهی، فعالیت‌های پژوهشی و زندگی اجتماعی است.
Bilkent University

معرفی دانشگاه بیلکنت

این دانشگاه ازلحاظ تعداد کمک‌های تحقیقاتی خارجی از سوی سازمان‌های مالی ملی بالاترین میزان خود را در ترکیه دارد. دانشگاه بیلکنت با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان ازجمله دانشگاه کالیفرنیا، موسسه آموزشی جورجیا، دانشگاه میشیگان در آمریکا و دانشگاه‌های مک گیل و مونترال در کانادا و بسیاری دانشگاه‌های اروپایی قرارداد انتقال دانشجو دارد. این دانشگاه در 33 رشته در مقطع لیسانس، 6 رشته در مقطع کاردانی و 47 رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه بیلکنت گسترده‌ترین کتابخانه‌ی دانشگاهی کشور را دارد. در این دانشگاه می‌توانید به زبان انگلیسی آموزش ببینید پس دغدغه‌ای از بابت ندانستن زبان ترکی نخواهید داشت.

دانشجویان پذیرفته‌شده در دانشگاه بیلکنت طبق قوانین شورای تحصیلات عالی برای پذیرش از خارج کشور، نیاز به پرداخت هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان پذیرفته‌شده از خارج از کشور است. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی 2019-2020 برابر با 14500 دلار است.

ویژگی های دانشگاه بیلکنت

همکاری با شبکه‌ای از محققان در سراسر جهان یک مؤلفه حیاتی از محیط تحقیقاتی بین‌رشته‌ای دانشگاه است. در سال 2018، دانشگاه بیلکنت در رتبه جهانی 401 از میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرارگرفته است و تحصیل در این دانشگاه ترکیه در رتبه ممتاز وزارت علوم ایران قرار دارد.

مرکز خدمات شغلی، یک سرویس دیگر است که در اوایل توسعه دانشگاه تأسیس‌شده است تا به دانشجویان سال آخر کمک کند مهارت‌های لازم برای موفقیت در کار را کسب کنند. این مرکز مصاحبه‌هایی را بین نمایندگان شرکت‌های بزرگ و دانشجویانی که به دنبال استخدام هستند، برگزار می‌کند.

دانشگاه بیلکنت میزبان رویدادهای بسیاری در زمینه موسیقی و هنرهای نمایشی است. این دانشگاه همچنین از سخنرانی‌های مکرر، نمایشگاه‌های هنری و شب‌های ادبی در سراسر سال تحصیلی پشتیبانی می‌کند. Mayfest یک جشنواره مشهور در میان جوانان آنکارا است که متشکل از تعداد زیادی از فعالیت‌ها و کنسرت‌های فضای باز است که در آن خوانندگان مشهور موسیقی پاپ و موسیقی راک، هر شب در سراسر این هفته به صحنه می‌آیند و برای مردم و دانشجویان برنامه اجرا می‌کنند.

Bilkent Students

بورسیه های تحصیلی

درخواست بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت در دو مرحله قابل‌اجرا می‌باشد. اولین مرحله مرتبط با بررسی شرایط دانشجو و دومین مرحله مرتبط با ملاقات با دانشجو می‌باشد. در اولین مرحله، دانشگاه بیلکنت شرایط درخواست بورسیه تحصیلی از سمت دانشجو را با دقت موردبررسی قرار می‌دهد که این شرایط شامل بررسی معدل دیپلم تقاضاکننده، معدل آزمون ورودی دانشگاه و معدل امتحان بین‌المللی می‌باشد.

علاوه بر این موفقیت آکادمیک دانشجوی مراجعه‌کننده را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
ارزیابی تمامی این موارد برای دوره کارشناسی به میزان 70%، برای دوره کارشناسی ارشد و همچنین دکترا به میزان 75% و برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی به میزان 90% می‌باشد.

شرایط دریافت بورسیه

پس از پشت سر گذاشتن مرحله اول، در مرحله دوم دانشگاه بیلکنت یک ملاقات حضوری با دانشجوی مراجعه‌کننده ترتیب می‌دهد. البته توجه داشته باشید که ملاقات با دانشجویان تقاضاکننده که در کشور آن‌ها نمایندگی جمهوری ترکیه وجود دارد به‌صورت حضوری می‌باشد و در کشورهایی که فاقد این نمایندگی هستند ملاقات با دانشجو از طریق وسایل ارتباطی نظیر اسکایپ می‌باشد.

دانشجویان متقاضی بورسیه تحصیلی در دانشگاه بیلکنت در شرایطی از بورسیه کامل و در برخی از شرایط تنها از بخشی از بورسیه تحصیلی بهره‌مند می‌شوند که میزان این کمک‌هزینه تحصیلی متناسب با نمرات دوره دبیرستان دانشجو، نمرات امتحانی ملی یا بین‌المللی دانشجو و معیارهای آکادمیکی دانشگاه می‌باشد. کمک‌هزینه‌های تحصیلی دانشگاه بیلکنت در 5 سطح متفاوت؛ 100 درصد، 80 درصد، 60 درصد، 40 درصد و 20 درصد به دانشجویان ارائه می‌گردد.

در رابطه با کمک‌هزینه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه بیلکنت، تنها به شاگردان ممتاز در این دانشگاه کمک‌هزینه خوابگاه داده می‌شود و این طرح شامل تمامی دانشجویان نمی‌شود.
یکی دیگر از ویژگی‌های بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت این است که دانشجویان می‌توانند به مدت‌زمان 2 سال از بورس تحصیلی خود در این دانشگاه برای گذراندن دوره مقدماتی زبان انگلیسی و به مدت‌زمان 5 سال برای مقطع کارشناسی استفاده کنند.

دانشکده‌ها

Faculty of Art, Design and ArchitectureCatalog
Department of Architecture
Department of Communication and Design
Department of Fine Arts
Department of Graphic Design
Department of Interior Architecture and Environmental Design
Department of Urban Design and Landscape Architecture
Faculty of Business AdministrationCatalog
Department of Management
Faculty of Economics, Administrative, and Social SciencesCatalog
Department of Economics
Department of History
Department of International Relations
Department of Political Science and Public Administration
Department of Psychology
Faculty of EducationCatalog
Department of Computer and Instructional Technology Teacher Education
Education Sciences and Teacher Education
M. A. İn Teaching English as a Foreign Language
Faculty of EngineeringCatalog
Department of Computer Engineering
Department of Electrical and Electronics Engineering
Department of Industrial Engineering
Department of Mechanical Engineering
Faculty of Humanities and LettersCatalog
Department of American Culture and Literature
Department of Archaeology
Department of English Language and Literature
Department of Philosophy
Department of Translation and Interpretation
Department of Turkish Literature
Faculty of LawCatalog
Faculty of Law
Faculty of ScienceCatalog
Department of Chemistry
Department of Mathematics
Department of Molecular Biology and Genetics
Department of Physics
Faculty of Music and Performing ArtsCatalog
Department of Music
Department of Performing Arts
School of Applied Technology and ManagementCatalog
Business Information Management
Computer Technology and Information Systems
Tourism and Hotel Management
School of Applied LanguagesCatalog
Accounting Information Systems
Banking and Finance
School of English LanguageCatalog
English Language Preparatory Program
Faculty Academic English Program