دانشگاه بغازیچی یکی از دانشگاه‌های ترکیه است که در تپه‌های ببک استانبول و در کنار پل بسفر استانبول تأسیس شده است. پل بسفر قسمت آسیایی استانبول را به قسمت اروپایی متصل می‌کند. مناظر زیبا مانند مناره‌ها و گنبدهای رفیع، مسجد آبی و ایاصوفیه در زمینه پل بسفر به چشم می‌خورند. دانشجویانی که با درجه عالی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند با استفاده از بورس در دانشگاه‌های آمریکا (هاروارد، ام آی تی، پرینستون و غیره) در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه تحصیل نمایند. این دانشگاه ادامه کالج روبرت (تأسیس‌شده در 1863) به‌عنوان اولین موسسه آموزش عالی آمریکا در خارج از کشور است. فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در سال 1971در ببک (Bebek) استانبول آغاز شد.

این دانشگاه در بخش‌های مهندسی، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم آموزشی، آموزش شغلی و هنرهای زیبا از موقعیت بهتری برخوردار است. زبان‌آموزشی، انگلیسی است. تعداد دانشجویان آن حدود 10 هزار نفر و تعداد کادر علمی آن 919 نفر است. نسبت استاد به دانشجو 1 به 10 است. کتابخانه این دانشگاه در سال 1863 با 200 قفسه کتاب اهدایی از سوی مدرسه حقوق هاروارد آغاز به کار کرد. در سال 2005 حدود 300 هزار کتاب به زبان‌های مختلف داشته است. دانشجویان علاوه بر کتاب، از نشریات دوره‌ای، کتب مرجع و آثار مربوط به خاور نزدیک نیز بهره‌مند می‌شوند. کتب و مجلات زیادی به خط بریل و آثار صوتی برای استفاده دانشجویان نابینا در کتابخانه موجود است.

بغازیچی یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه می‌باشد و در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد.  دانشگاه بغازیچی در آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه، پرطرفدارترین دانشگاه شناخته‌شده است و دانش‌آموزانی که رتبه بهتر دارند، برای تحصیل در ترکیه ابتدا این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. این دانشگاه هدف خود را دستیابی به قله‌های آموزش و تحقیق عنوان نموده و لقب “دانشگاه سبز و پایدار” را برای خود انتخاب کرده است.

خوابگاه‌های این دانشگاه در پردیس جنوبی قرار دارد و در تمام آپارتمان‌ها تلفن، اینترنت و امکانات رفاهی به‌اندازه کافی فراهم‌شده است. امکانات ورزشی دانشگاه نیز در حد مناسبی است و زمین‌های ورزشی برای فوتبال، والیبال، تنیس و دو میدانی ساخته‌شده است. سالن‌های سرپوشیده این دانشگاه نیز کیفیت مناسبی دارد و استخر سرباز دانشگاه نیز پذیرای دانشجویان است.

Bogazici University

دانشگاه یک دفتر بورس ایجاد کرده است که امر پیدا کردن افراد و مؤسسات بورس دهنده را دنبال می‌کند و بدین ترتیب به تعدادی از دانشجویان تأمین بورس می‌نماید. بنیاد دانشگاه به 200 دانشجو بورس می‌دهد. در دانشگاه بالغ‌بر 30 باشگاه دانشجویی وجود دارد. فعالیت این کلوپ‌ها در زمینه‌هایی چون محیط‌زیست، ادبیات، عکاسی، رادیو، شطرنج، موسیقی و غیره است. این دانشگاه امکاناتی برای رشته‌های ورزشی، فوتبال آمریکایی، پرورش اندام، بدمینتون، آئروبیک، دوچرخه‌سواری، شمشیربازی، قایق‌سواری، توپ‌بازی در آب، شنا و غیره دارد.

این دانشگاه درمجموع 6 مجتمع دانشگاهی دارد. دانشگاه با دانشجویان فوق‌لیسانس و دکترا به تحقیقات و نوآوری می‌پردازد و البته امکانات اجتماعی خوبی به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشجویان واجد شرایط با مراجعه به دفتر بورس دانشگاه بغازیچی می‌توانند از بورس تحصیلی در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس استفاده کنند. بورس‌های دانشگاه بغازیچی در مقطع لیسانس شامل بورس‌های نقدی، بورس موفقیت، بورس‌های خوابگاه، غذا، کتاب و بورس‌های دوره تابستان می‌باشد. بورس‌های دانشگاه در مقطع فوق‌لیسانس برای 4 ترم و در دوره دکتری برای 8 ترم ارائه می‌شود و از سوی کمیسیون بورس دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. دفتر هماهنگی روابط بین‌المللی دانشگاه برای 1100 دانشجوی خارجی از 70 کشور مختلف ارائه خدمت می‌کند.

قدیمی‌ترین ساختمان‌های دانشگاه و تعدادی از دانشکده‌ها در پردیس جنوبی واقع‌شده‌اند. پردیس شمالی، پردیس Hisar و پردیس Ucaksavar در نزدیکی پردیس جنوبی واقع می‌باشند که برخی از ادارات و دانشکده‌های جدیدتر در این قسمت هستند. در سوی دیگر رودخانه بسفور، رصدخانه کاندیلی در پردیس کاندیل واقع است و جدیدترین پردیس، پردیس Saritepe، در نزدیکی کایلوس در 34 کیلومتری استانبول می‌باشد. امروزه دانشگاه دارای 6 دانشکده کارشناسی و 6 دانشکده تحصیلات تکمیلی است که به بخش‌های متنوع تقسیم می‌شوند. در این دانشگاه دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. همچنین کلاس‌های فشرده به زبان ترکی نیز ارائه می‌شوند.

کل دانشجویان این دانشگاه 11967 نفر (طبق آمار سال 2019) می‌باشد که حدود 908 دانشجوی آن بین‌المللی است. دانشجویان رشته‌های مهندسی به ازای هر ترم تحصیلی بایستی مبلغی در حدود 1100 دلار آمریکا بپردازند که این مبلغ در صورت گذشتن سنوات مجاز دانشجو به 1300 دلار می‌رسد. از دانشجویان هنر و علوم پایه نیز حدود همین مبلغ دریافت می‌شود. دانشجویان دانشکده‌های اقتصاد، علوم مدیریتی، آموزش و علوم کاربردی در هر نیمسال بایستی معادل حدود 540 دلار آمریکا پرداخت نمایند و در صورت اتمام سنوات مجاز این مبلغ برابر 650 دلار خواهد شد. به مبالغ فوق باید هزینه اقامت، خوردوخوراک، لباس، سرگرمی، حمل‌ونقل و تلفن را هم اضافه کرده که ماهانه بین 400 تا 500 دلار برآورد می‌شود. همچنین هر دانشجو در هر نیمسال تحصیلی مبلغی معادل 100 تا 150 دلار را هم صرف خرید کتاب و پرداخت هزینه‌های اداری می‌نماید.

دانشکده ها