تاریخچه دانشگاه

دانشگاه قاضی (Gazi University) یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه است که در سال 1926 در شهر آنکارا تأسیس شد. از دانشکده‌های مهم آن می‌توان دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، آموزش، اقتصاد، حقوق و مهندسی را نام برد. در سال 1926 توسط آتاتورک با نام موسسه تربیت‌معلم قاضی بنیان نهاده شد. در سال 1982 با آکادمی مهندسی و کشاورزی بولو، آکادمی اقتصاد و بازرگانی آنکارا، کالج فنی آنکارا، کالج فنی دختران آنکارا و آکادمی مهندسی و کشاورزی ایالتی آنکارا ادغام گردید و تبدیل به دانشگاهی معتبر و مطرح گردید. دانشگاه قاضی شامل 15 دانشکده، 9 مدرسه فنی و حرفه‌ای، 26 مرکز تحقیقاتی و 6 انستیتو تحصیلات تکمیلی است. کل دانشجویان دانشگاه قاضی در حدود 57000 نفر است که حدود 1500 نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی می‌باشند. 5000 دانشجوی این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و دارای بیش از 3000 عضو هیئت‌علمی است.

دانشگاه قاضی|Gazi University

دانشگاه قاضی دارای یک پارک تکنولوژی برای ارائه خدمات پژوهشی و علمی با کیفیت بالا و مقرون‌به‌صرفه به شرکت‌های مبتنی بر فناوری در ترکیه در سال 2007 ساخته‌شده است. کتابخانه دانشگاه قاضی دارای 150000 کتاب، 62000 نشریات دوره‌ای و 10000 پایان‌نامه عمدتاً به زبان ترکی، انگلیسی و آلمانی است. دانشگاه قاضی دارای امکانات ورزشی بسیار مناسب ازجمله استفاده دانشجویان از استخر المپیک کشور ترکیه می‌باشد. علاوه بر این هر تابستان، دانشگاه قاضی برگزارکننده جشنواره تابستانی رایگان برای دانشجویان با میزبانی از خوانندگان محبوب و گروه‌های هنری برای چهار روز می‌باشد.

کتابخانه دانشگاه

کتابخانه مرکزی دارای بیش از 100 هزار کتاب، 40 هزار محله و حدود 6 هزار پایان‌نامه دانشگاهی است. این دانشگاه به 1348 نشریه دوره‌ای در 832 زبان خارجی مشترک است. هر سال نیز حدود 10 هزار نشریه به امکانات دانشگاه افزوده می‌شود. استفاده از کتابخانه از طریق اینترنت ممکن است. این کتابخانه به 236 مجله الکترونیکی نیز مشترک است. از طریق رایانه‌های کتابخانه امکان کسب اطلاعات کتابخانه‌ای و تأمین فتوکپی از برخی از کتب کتابخانه وجود دارد. دانشجویان می‌توانند در خوابگاه‌های وابسته به موسسه اعتباری و خوابگاه‌ها سکونت داشته باشند. روزانه به 8 هزار دانشجو نیز 4 نوع غذا در غذاخوری‌های دانشگاه داده می‌شود.

دانشگاه قاضی|Gazi University

در دانشگاه قاضی فعالیت‌های مختلفی از قبیل رقص کلاسیک، کوهنوردی، فوتبال و غیره وجود دارد. همه ساله نیز در ماه می یک مراسم دانشجویی شادی‌آور برگزار می‌شود. ضمن اینکه از طریق ریاست دانشگاه نیز انواع اجتماعات، کنفرانس و پانل‌ها به ترتیب داده می‌شود. 2 مرکز آموزشی و تفریحی کاراگل و بش اولر نیز به روی دانشجویان باز است. دانشگاه قاضی دارای 2 سالن ورزشی سربسته، استخر شنای سربسته، سالن بازی‌های عمومی، میدان تنیس، سالن‌های روباز، تأسیسات فوتبال و پرورش اندام می‌باشد. هر دانشکده نیز برای خود سالن‌های خاصی دارد. فعالیت‌های ورزشی مختلفی از قبیل بسکتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، پرورش اندام، هالتر، جودو، فوتبال، کشتی و پاتیناژ در دانشگاه وجود دارد.

دانشکده ها