رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه را می‌توان محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در این کشور نامید که سالانه پذیرای دانشجویان زیادی از سراسر دنیا به‌خصوص از ایران می‌باشد. دوره‌ی پزشکی در ترکیه ۶ ساله می‌باشد. در سه سال اول تحصیل دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس‌ها می‌بایست تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی را نیز انجام دهند. در سال چهارم و پنجم خود دانشجویان مشغول انجام آزمایشات و تشخیص بیماری‌ها و پیدا کردن راهکاری برای درمان آن‌ها می‌شوند و در سال آخر به‌صورت کارآموز در بیمارستان‌ها حضور می‌یابند.
مدارک پزشکی و دندانپزشکی صادره از دانشگاه‌های پزشکی ترکیه در سطح بین‌المللی معتبر می‌باشند و دانشگاه‌های پزشکی این کشور نیز  مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می‌باشند که این خود یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه برای دانشجویان ایرانی می‌باشد. از طرفی نزدیک بودن فاصله دو کشور ترکیه و ایران زمان و هزینه تردد را برای دانشجویان ایرانی و خانواده‌هایشان کاهش می‌دهد. امکان تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی علاوه بر زبان ترکی نیز در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه وجود دارد. همچنین بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه، نزدیک بودن فرهنگ دو کشور و پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی را می‌توان از دیگر مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بیان کرد.
Medical
برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه متقاضی باید دارای مدرک دیپلم باشد یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشد. همچنین متقاضیان برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی ترکیه می‌بایست در آزمون YOS شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند.
بخش دوم جهت ارزیابی تسلط متقاضیان به زبان ترکی می‌باشد که در آن به هر داوطلب با توجه به تسلط زبان ترکی نمره A,B,C  داده خواهد شد اما اگر دانشجو حدنصاب لازم را در این قسمت کسب نکند، باید دوره ۱ساله زبان ترکی TOMER‌ را بگذراند و نمره قبولی را در آزمون نهایی به دست آورد تا بتواند در کلاس‌های پزشکی شرکت نماید. بعضی از دانشگاه‌های پزشکی ترکیه ملاک پذیرش دانشجو را بر آزمون دیگری تحت عنوان آزمون SAT قرار می‌دهند اما آزمون YOS فراگیرتر است و دانشگاه‌های بیشتری نتیجه این آزمون را ملاک عمل قرار می‌دهند.
برای تحصیل دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی نیز بعد از کسب قبولی در آزمون ورودی متقاضی باید مدرک آیلتس حداقل ۶ را داشته باشد.
هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به نوع دانشگاه که دولتی یا خصوصی است بستگی دارد. در دانشگاه‌های دولتی این کشور متوسط هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی سالانه ۱۰۰۰ تا 5000 دلار می‌باشد اما در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت است و ممکن چیزی در حدود ۲۰۰۰۰ دلار در سال باشد.

مدارک موردنیاز پذیرش دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه‌ها
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • ریزنمرات دبیرستان و پیش‌دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس)
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین‌المللی
  • پرداخت هزینه پذیرش