کشور اوراسیایی ترکیه دارای آیین های سنتی و تاریخی غنی است. این کشور بر خلاف تصور عموم گردشگران و با وجود آنکه در همسایگی کشورهای اروپایی قرار دارد، کشوری سنتی محسوب می شود. سنت های اصیل اسلامی ریشه ی عمیقی در باورها و علایق مردمش دارد و ترک ها به دستورات دین اسلام پایبند هستند و به خصوص در مناطق مرکزی و شرقی ترکیه این امر بر روابط تجاری تاثیر فراوانی گذاشته است. در این مطلب از فاینداتور قصد داریم با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه آشنا شویم.

زبان ترکی استانبولی

در سراسر کشور ترکیه مردم به زبان ترکی صحبت می کنند؛ حتی در صحبت کردن با توریست ها به زبان ترکی بسنده می کنند و شاید چند کلمه محدود به زبان انگلیسی، فارسی و عربی سخن بگویند. ترک ها از صحبت کردن در مورد فرهنگ و تاریخ کشور و قومشان لذت می برند پس اگر دوست دارید صحبتی دوستانه با آنها داشته باشید، بهتر است در خصوص ملیت و تاریخ کهن شان صحبت کنید تا آنها با احساس غرور و علاقه با شما هم صحبت شوند.

فرهنگ ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه

مردم کشور ترکیه به مرتب بودن ظاهر و آراستگی و پاکیزگی اهمیت می دهند. ترک ها علاقه فراوانی به روابط طولانی و بلند مدت دارند و هرچه مدت دوستی و آشنایی شما با آنها طولانی تر باشد، سبب می شود تا به تعهدات اهمیت بیشتری بدهند.
ترکیه فرهنگ و آداب و رسوم عمومی مشترک زیادی با ایران دارد و همین امر سبب می شود که در مسائل سیاسی و اقتصادی بتوانیم با آرامش و بدون شتاب مذاکره کنیم، در حالیکه هر دو طرف در پایان راضی و خشنود هستند و راحت تر به هدفی مشترک می رسند. ترک ها در قید و بند القاب و صفات یکدیگر نیستند و صفاتی مانند دکتر و مهندس و … را کامل بیان نمی کنند و ممکن است به گفتن کلمه آقا و خانم و یا نام کوچک اکتفا کنند و این امر را نشانه احترام و دوستی بیشتر می دانند.

فرهنگ چانه زدن در ترکیه

ترکها در مسائل مالی زیاد  چانه می زنند و چانه زدن به نوعی بخشی از فرهنگ آنها محسوب می شود. هر خریدی که باشد چه کوچک یا بزرگ و حتی معاملات بین المللی، ترک ها حتما چانه می زنند.

سنت هدیه دادن در ترکیه

هدیه دادن و گرفتن در بین ترک ها بسیار خوشایند و مرسوم است و از این جهت با مردم ایران شباهت زیادی دارند. این هدیه ها معمولا شامل صنایع دستی، وسایل تزئینی، لباسهای سنتی و خاص و اجناس لوکس است؛ همچنین آنها سنت سوغاتی دادن به اقوام نزدیک در هنگام بازگشت از سفر را نیز در فرهنگ خود دارند و آن را رعایت می کنند. بزرگان و سران ترکیه از گذشته تا کنون در ملاقات های تجاری و سیاسی هدیه می دهند.

فرهنگ ترکیه

فرهنگ موسیقی و قدمت آن در ترکیه

در ترکیه موسیقی تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی این کشور قرار دارد و ترکیبی از موسیقی محلی آسیای مرکزی، غربی، کلاسیک ایرانی، پاپ و اروپای مدرن است. بیشتر طرفداران موسیقی در ترکیه دوست دار سبک اروپایی و مدرن هستند و در زمینه موسیقی سنتی ترکیه کمتر فعالیت می کنند، در حالی که در گذشته بیشتر سازهای آنها بادی برنجی و کوبه ای بود و در مراسم های نظامی ارتش امپراطوری عثمانی مورد استفاده قرار می گرفت، اکنون کمتر از این سبک سازها استفاده می شود.

رسم و رسوم ازدواج در ترکیه

مراسم آشنایی و خواستگاری در ترکیه به این صورت است که ابتدا دختر و پسر با هم آشنا شده و برای ازدواج تصمیم می گیرند. سپس خانواده ها در مراسم خواستگاری با هم آشنا می شوند و در خصوص نحوه برگزاری مراسم و چند و چون آن با هم به تفاهم می رسند. در بیشتر خانواده های ترک مرد رئیس خانواده است و حتی نام خانوادگی خانم بعد از ازدواج به نام خانوادگی همسرش تغییر می کند. داشتن چند همسر در ترکیه غیر قانونی است و ازدواج مذهبی (صیغه ای) در این کشور غیر قانونی می باشد.

رسم و رسوم ازدواج در ترکیه

سنتی در بین دختران ترکیه رواج دارد و به این گونه است که دختران جوانی که دوست عروس هستند، در مراسم عروسی حاضر می شوند و اسم هایشان را درون کفش عروس خانم می نویسند و در پایان مراسم اگر اسمی از داخل کفش عروس خانم پاک شده بود به معنای آن است که آن دختر به زودی ازدواج خواهد کرد. توجه داشته باشید که مراسم عروسی در ترکیه با آداب بسیاری برگزار می شود که ما در مطلبی جداگانه به معرفی تمامی آنها خواهیم پرداخت.

فرهنگ ازدواج در ترکیه

رعایت ادب در فرهنگ ترکیه

در سالهای اخیر مردم ترکیه به دلیل تاثیر فرهنگ کشورهای اروپایی روابطشان غیر رسمی شده است ولی بیشتر خانواده ها احترام زیادی برای افراد مسن قائل هستند و رفتار کوچکترها نسبت به بزرگترها خاضعانه و از روی احترام است و هنوز هم تعارف و اصطلاحات مودبانه به کار می رود و مثلا واژه ابی (به معنای برادر بزرگتر)، در مقابل قارداش (برادر) و واژه آبلا (به معنای خواهر بزرگتر) در مقابل باجی (خواهر) به کار می رود تا در روابط تفاوتی بین کوچکتر و بزرگتر رعایت شود.

رفت و آمدهای خانوادگی در ترکیه

در ترکیه مردم دائما با دوستان و اقوام در ارتباط هستند و چند وقت یکبار به طور منظم دورهم جمع می شوند. اگر دوستی در میهمانی ها شرکت نکند و تماس نگیرد از او دلگیر می شوند. ترک ها مردمی میهمان نواز هستند و نهایت ادب و احترام را به هنگام میزبانی انجام می دهند و از این که میزبان باشند لذت می برند. آنها در میهمانی های خود پذیرایی های مفصل دارند و انواع مختلف غذا و شیرینی ها را در پذیرایی استفاده می کنند. بیشتر میهمانی ها از عصر شروع می شود و برخی هم فقط جنبه شب نشینی دارند و تا پاسی از شب ادامه می یابند.

رفت و آمدهای خانوادگی در ترکیه

اگر میهمان ها زود خانه را ترک کنند، این رفتار نوعی بی احترامی به صاحب مجلس و نشانه ی خوش نگذشتن است. ترک ها با توجه به مسلمان بودنشان و توصیه دین اسلام به روابط خوب و حسنه با همسایگان، معمولا ظرفهایی از غذا و شیرینی را رد و بدل می کنند که این ظرفها خالی بر نمی گردند.

عزاداری در ترکیه

در هنگام مصیبتها و مراسم عزاداری معمول است که همسایگان غذایی برای افراد داغ دیده می فرستند و تنها خوراکی که خانواده ی عزادار تهیه می کنند، حلوا است که با آن از میهمانان مجالس عزا پذیرایی می شود. در برخی مناطق مراسم خاصی برای تهیه حلوای عزا دارند، به این صورت که اقوام و دوستان نزدیک دور هم جمع شده و حلوا را تهیه می کنند. هر کسی که برای هم زدن حلوا بلند می شود و ملاقه را به دست می گیرد، خاطره هایی از مرحوم تعریف می کند و صفات خوبش را برای دیگران بازگو می نماید و در همان حال حلوا را نیز هم می زند. همین مراسم ساده موجب می شود که خوبی های تازه گذشته به همه یاد آوری شود و حضار برای او طلب مغفرت کنند.