هزینه زندگی در ترکیه

هزینه مسکن

در کشور ترکیه با توجه به انتخاب و بودجه می‌توان مسکن یا خوابگاه مناسبی تهیه نمود. به‌طورکلی هزینه مسکن در ترکیه از ایران پایین‌تر می‌باشد. حدود هزاران دانشجو در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا، ازمیر و غیره زندگی خوابگاهی و دانشجویی دارند. بیشتر دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای دانشجویان غیربومی خوابگاه اختصاصی دارند. خوابگاه‌های دولتی شامل اتاق‌های یک، دو، چهار نفره می‌باشند و هزینه ماهیانه این اتاق‌ها از 1000 لیر تا 5000 لیر می‌باشد.

خوابگاه‌های خصوصی نیز با توجه به شهر و امکانات هزینه‌های متفاوتی دارند. به‌طور مثال، اجاره خوابگاه‌های تک نفره در استانبول سالانه 36000 لیر است و دارای امکانات صبحانه، عصرانه، اینترنت، نظافت، اتاق مطالعه و غیره می‌باشند.
در مورد اجاره مسکن نیز با توجه به موقعیت و امکانات، هزینه‌ها متفاوت می‌باشند. در کشور ترکیه مالکان مسکن اغلب دپوزیت (رهن) دریافت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال هزینه اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان 50 متری در منطقه‌ای نزدیک به دانشگاه در آنکارا 3000 لیر و در استانبول 5000 لیر می‌باشد.

هزینه مواد غذایی

هزینه مواد غذایی در ترکیه به دو بخش می‌توان تقسیم کرد.
1) مواد اولیه برای پخت‌وپز
هزینه خرید مواد اولیه برای پخت‌وپز با ایران برابر است و گاهی حتی در مقایسه با تهران قیمت مناسب‌تری دارند.
2) صرف غذا در رستوران
هزینه غذا در رستوران‌های ترکیه با توجه به کیفیت آن‌ها و ارائه خدمات بالاست و این مورد در شهری مانند آنکارا و استانبول چشمگیر است. ازآنجایی‌که دانشگاه‌های دولتی دارای غذاخوری می‌باشند، لذا استفاده از این امکانات دانشگاه برای دانشجویان مقرون‌به‌صرفه می‌باشد.

هزینه ایاب و ذهاب

در کشور ترکیه سیستم حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس، تاکسی، دولموش و غیره می‌باشد. اتوبوس‌ها و مترو با استفاده از کارت‌های اعتباری هزینه‌ای در حدود 3 لیر را شامل می‌شود؛ اما با استفاده از کارت دانشجویی 50 درصد تخفیف شامل حال دانشجویان می‌شود. در تاکسی‌ها نیز کرایه بر اساس تاکسی‌متر محاسبه می‌شود.