شرایط معافیت سربازی برای دانشجویان خارج از کشور

معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی یکی دیگر از معافیت های سربازی است. بر اساس قوانین نظام وظیفه تمام کسانی که به سن مشمولیت سربازی می رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می دهند می توانند از معافیت موقت تحصیلی بهره مند شوند. بسیاری از مشمولان نظام وظیفه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند. در ادامه به قوانین و شرایط معافیت سربازی برای دانشجویان خارج از کشور می پردازیم.

شرایط معافیت سربازی دانشجویان خارج از کشور و داخل کشور چیست؟

قوانین معافیت تحصیلی خارج از کشور چیست؟

چگونه می توان از معافیت سربازی برای دانشجویان خارج از کشور بهره مند شد؟

قبل از هر چیز بهتر است شرایط معافیت سربازی دانشجویان در داخل کشور را مرور کنیم. همانگونه که گفته شد مشمولان نظام وظیفه تا پایان تحصیلات خود از سربازی معاف هستند. پس از پایان تحصیل یک سال مهلت دارند تا خود را جهت مشخص شدن وضعیت سربازی معرفی نمایند در غیر اینصورت شامل غیبت از سربازی می شوند.

معافیت تحصیلی مشمولان

مدت معافیت تحصیلی برای دانشجویان

در واقع با توجه به مدت زمان لازم جهت گذراندن دروس در هر مقطع تحصیلی، میزان مدت معافیت سربازی برای آن مقطع تعریف می شود. مدت معافیت تحصیلی در هر مقطع به شرح زیر می باشد:

 

  • مقطع کاردانی ۲٫۵ سال
  • مقطع کارشناسی ناپیوسته ۲٫۵ سال
  • مقطع کارشناسی پیوسته ۵ سال
  • مقطع کارشناسی ارشد ۳ سال
  • مقطع دکترای ناپیوسته ۶ سال
  • مقطع دکترای پیوسته ۱۰ سال

با توجه به مدت زمان ذکر شده در بالا، در صورتی که دانشجویی در هر مقطع نتواند در مدت مشخص تحصیلات خود را به پایان برساند، دیگر نمی تواند به ادامه تحصیل بپردازد. پس از پایان هر مقطع تحصیلی نیز دانشجو یک سال فرصت دارد تا نسبت به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر اقدام نماید. پس معافیت سربازی برای دانشجویان دارای مدت زمان مشخص می باشد.

هفت قانون اساسی برای یادگیری انگلیسی
بخوان

معافیت سربازی برای دانشجویان خارج از کشور

همانگونه که گفته شد دانشجویان تا زمان اتمام تحصیل مشمول معافیت موقت سربازی می باشند. برخی از دانشجویان جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند. برای این دسته از دانشجویان که در خارج از کشور تحصیل می کنند نیز معافیت سربازی لحاظ خواهد شد. در واقع معافیت سربازی دانشجویان خارج از کشور همانند دانشجویان داخل کشور می باشد.

 

دانشجویان خارج از کشور نیز پس از اتمام تحصیل در خارج از کشور مهلت دارند تا به کشور بازگشته و وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نمایند. در صورتی که دانشجو در خارج از کشور پس از اتمام تحصیل، به کشور باز نگردد و یا نسبت به تعیین وضعیت سربازی خود اقدام نکند مشمول غیبت سربازی شده و شامل قانون تردد مشمولان غائب به داخل کشور می شود.

قوانین و شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور

بارها پیش آمده است که برخی از افراد نتوانستند جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور، از معافیت تحصیلی استفاده کنند. نکته مهم جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور این است که فرد دانشجو نباید بیش از یک سال وقفه تحصیلی داشته باشد. دیگر نکته این است که معافیت تحصیلی دانشجویان در خارج از کشور مشروط بر این است که در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت مشغول به تحصیل باشند. همچنین تمام امور مربوط به اخذ معافیت سربازی دانشجویان خارج از کشور بر عهده نمایندگی دولت در آن کشور است و ادامه تحصیل و بهره مند شدن از معافیت تحصیلی مشروط بر تایید نمایندگی ایران در آن کشور است.
در صورتی که فردی مدرک دیپلم را داخل کشور اخذ کرده باشد نمیتواند برای تحصیل در مقطع کارشناسی به خارج از کشور برود
در صورت عدم اتمام تحصیل دانشجویان در مدت مجاز، با اخذ موافقت وزارت علوم یا بهداشت، سنوات تحصیلی تا ۲ ترم برای دانشجویان در خارج از کشور قابل افزایش است در غیر این صورت مشمول سربازی و یا اخذ معافیت دائم از خدمت سربازی می باشد. در غیر اینصورت فرد دانشجو خارج از کشور تا مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه مجاز به ادامه تحصیل نخواهد بود.

اطلاعات عمومی

ادامه تحصیل سربازیتحصیل مشمولانخروج از کشور مشمولانمعافیت تحصیلی مشمولان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *