راهنمای زندگی دانشجویی و خوابگاهی

حوابگاه دانشجویی

زمانی که دوران دبیرستان را تمام کرده و قصد ادامه تحصیل در خارج یا داخل کشور را دارید و دانشگاهتان از محل زندگی شما دور است، یکی از مهمترین تصمیماتی که باید بگیرید، انتخاب محل زندگی خواهد بود.

اغلب جا به جایی از محل زندگی به شهر یا کشوری که دانشگاهتان در آن قرار دارد کاری پر هزینه و سرشار از استرس است به خصوص اگر تا به حال تجربه‌ی زندگی مستقل را نداشته‌ و فردی وابسته به خانواده بوده‌اید. بنابراین برای انتخاب بهترین محل زندگی دانشجویی باید تحقیقات لازم را انجام داده و با دید روشن و گسترده‌ای آن را انتخاب کنید. دانشجویان اغلب برای کاهش هزینه‌های اجاره، ودیعه و سایر موارد تصمیم می‌گیرند اشتراکی زندگی کنند. این جا است که مشکل اصلی و کابوس زندگی دانشجویی آغاز می‌شود.

شروع زندگی دانشجویی

پیش از شروع زندگی دانشجویی خود ابتدا باید تصمیم بگیرید چه سبک از این نوع زندگی مناسب شما خواهد بود. آیا ترجیح می‌دهید همخانه داشته باشید یا در خوابگاه زندگی کنید؟ پانسیون برای شما مناسب‌تر است یا با چه تعداد همخانه راحت هستید؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که مشکلی در زندگی کردن با دیگران ندارند و محدودیت‌های خوابگاه و مشترک شدن یک واحد از آپارتمان و اتاقی با دو، سه، چهار و حتی نفرات بیشتر را ندارند، بهتر است در خوابگاه که از نظر اقتصادی به صرفه است زندگی کنید، اما بهتر است بدانید بیشترین کابوس زندگی دانشجویی، مربوط به ساکنان خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها است.

اگر با محدودیت خوابگاه مشکل دارید، می‌توانید برای دوران تحصیل خود خانه‌های دانشجویی اجاره کنید و در هزینه‌ی ودیعه و اجاره با یک یا دو نفر مشترک شوید و در نهایت اگر فردی هستید که به تمیزی و تنهایی علاقه‌ی خاصی دارید و دوست ندارید با دیگران زندگی کنید، به صورت مستقل سوئیت یا خانه‌ای کوچک اجاره نمایید و در نهایت اگر هزینه‌ها برای شما مشکل ساز شود، یک نفر هم خانه پیدا کنید.

بسته به محلی که شما در آن راحت هستید، برای دوری از کابوس زندگی دانشجویی باید نقشه و برنامه‌ریزی مالی داشته باشید. هزینه‌های زندگی دانشجویی به همراه مخارج دانشگاه، گاهی ممکن است برای شما دردسر ساز شود. از آنجایی که بعد از پایان یافتن دوران تحصیل دانشگاهی و شاغل شدن باید وام‌های دانشجویی خود را پرداخت کنید، اگر زندگی پرخرج دانشجویی داشته باشید، تا مدت‌های زیادی باید اقساط این وام را پرداخت کنید که ممکن است از نظر مالی برای شما مشکلاتی به همراه داشته باشد.

 

 

به عنوان یک قاعده‌ی کلی، مخارج زندگی در شهرهای بزرگ و اصلی و پایتخت کشورها  نسبت به شهرستان‌ها و حتی حومه‌ی شهر بسیار بالاتر است. با دانستن این موضوع، شاید ترجیح دهید برای کاهش هزینه‌های زندگی خود، در شهری نزدیک به دانشگاه زندگی کنید و در عوض در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید. در صورتی که برای ادامه تحصیل به یک کشور خارجی مهاجرت می‌کنید، بهتر است بدانید اقامت در حومه‌ی شهر یا شهرهای نزدیک به محل دانشگاه برای شما انتخاب عاقلانه‌ای خواهد بود. با وجود سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته، این روزها جا‌به‌جایی بین شهرها کار سختی نخواهد بود.

خطرات عادت‌های نامناسب غذایی برای دانشجویان
بخوان

اگر تصمیم گرفتید در جایی نزدیک به دانشگاه اقامت داشته باشید، می‌توایند برای کاهش هزینه‌هایتان مسیر خانه تا دانشگاه را پیاده یا با دوچرخه طی کنید. این روش علاوه بر صرفه‌جویی، راهی برای نگه داشتن سلامت جسمی و روحی شما است. همچنین به پس‌انداز و کاهش هزینه‌هایتان کمک خواهد کرد.

اما برای این که با کابوس زندگی دانشجویی رو به رو نشوید، مواردی هست که می‌توانید با رعایت آن هم دوران دانشجویی بسیار خوبی داشته باشید و هم حقوق هم اتاقی، هم خانه‌ای و دوست خود را رعایت کنید.

خوابگاه‌های دانشجویی

در صورتی که مشکلی در زندگی اشتراکی با چند نفر را نداشتید و تصمیم گرفتید در خوابگاه یا پانسیون زندگی کنید، بهتر است از مزایا و معایب آن باخبر شوید.

اگر دانشجوی سال اولی هستید و کسی را نمی‌شناسید و شهر یا کشور جدید محل اقامتتان برای شما نا‌آشنا است، زندگی در خوابگاه می‌تواند برای شما مفید باشد. خوابگاه مکانی است که از امنیت و آسایش کافی برخوردار بوده و گاهی می‌توانید از مزایای جانبی مانند اینترنت رایگان، باشگاه و استخر رایگان، کافه تریا و رستوران ارزان قیمت و موارد مشابهی که بسته به مجهز بودن خوابگاه در اختیار شما قرار داده می‌شود، بهره‌مند شوید.

عموما اقامت در خوابگاه هزینه‌ی کمتری نسبت به اجاره‌ی خانه‌ دارد، اما همیشه اینطور نیست و بسته به امکانات و مجهز بودن خوابگاه شما باید هزینه‌ی بالاتری پرداخت کنید اما از آن جایی که خوابگاه‌ها عموما نزدیک به دانشگاه قرار دارند، تاثیر بسیار زیادی در هزینه‌ی رفت و آمد و حمل و نقل شما خواهد داشت.

 

مزایای زندگی خوابگاهی

اساسا زندگی در خوابگاه از نظر مالی برای شما بسیار به صرفه خواهد بود. هزینه‌ی رفت و آمد شما نزدیک به صفر می‌شود و دیگر نیازی به صرف هزینه‌ی جا‌به‌جایی ندارید. اقامت در خوابگاه بهترین گزینه برای دانشجویان جدید‌الورود و سال اولی‌ها است.

 

معایب زندگی خوابگاهی

خوابگاه برای همگانی است، بنابراین به جز تخت و کمدی که دارید یا در بهترین حالت اگر خوابگاه بسیار مجهز داشته باشید و اتاق شما به صورت تک نفره یا در نهایت دو نفره باشد، مابقی وسایل و مکان‌های خوابگاه عمومی است و نمی‌توانید ادعای مالکیت و فضای شخصی خود را داشته باشید. اگر وسواس زیادی دارید، خوابگاه جای مناسبی برای شما نیست. علاوه بر این اگر خوابگاه شما در دانشگاه واقع شده باشد، این احتمال وجود دارد که به علت اینکه بیش از حد وقت خود را دانشگاه سپری می‌کنید، خسته و دلزده شوید. در خوابگاه عموما وقت بسیار زیادی از شما صرف حرف زدن با هم‌اتاقی و موارد این چنینی می‌شود.

منزل دانشجویی

اجاره خانه به صورت مستقل و تک نفره

اگر از نظر مالی محدودیتی ندارید، می‌توانید به صورت انفرادی و مستقل خانه‌ای اجاره کنید. پر هزینه‌ترین محل اقامت برای دانشجویان، خانه‌های مستقل بدون هم خانه‌ای است اما اگر مشکل مالی ندارید بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. از آنجایی که با مستقل زندگی کردن همه‌ی هزینه‌ها از پرداخت قبوض و اجاره خانه بر عهده‌ی خودتان خواهد بود، باید مدیریت مالی و هزینه‌های خود را نیز بر عهده داشته باشید. می‌توانید برای یافتن خانه‌ی مد نظر خود سری به مشاورین املاک زده یا به صورت آنلاین آن را جستجو کنید. در چنین حالتی شما کمتر با کابوس زندگی دانشجویی روبه‌رو خواهید شد.

هفت قانون اساسی برای یادگیری انگلیسی
بخوان

 

مزایای زندگی دانشجویی مستقل و تک نفره

وقتی خانه‌ای مستقل برای خود دارید، دیگر مشکلی از لحاظ فضای محیطی نخواهید داشت بنابراین دیگر نیازی نیست بر سر تمیزی و شستن ظرف‌ها با کسی دعوا کرده یا از مشکلات هم اتاقی و هم خانه‌ای نامرتب خود گلایه کنید. علاوه بر این شما یاد می‌گیرید چطور از عهده‌ی مدیریت یک خانه بر آیید و به فردی با روحیه‌‌ی مستقل تبدیل خواهید شد. تا جایی که ممکن است بعد از اتمام دوران تحصیل خود، در همان شهر مشغول به کار شوید تا دیگر نیازی به زندگی با خانواده نداشته باشید.

 

معایب زندگی مستقل دانشجویی و تک نفره

همانطور که گفته شد، زندگی مستقل بسیار پر هزینه است. کابوس زندگی دانشجویی مستقل احساس تنهایی و ترسی است که گاهی شما را اذیت می‌کند و شاید احساس امنیت نداشته باشید. در چنین حالتی بهتر است به جای اجاره‌ی یک خانه‌ی ویلایی، آپارتمانی در منطقه‌ای نسبتا شلوغ اجاره کنید. همانطور که گفته شد، هزینه‌ی پرداخت قبوض، خرید وسایل خانه و غیره به عهده‌ی خودتان خواهد بود که گاهی هم بسیار سرسام‌آور است.

خانه دانشجویی

زندگی دانشجویی با هم خانه

زندگی دانشجویی با هم خانه‌ای که هم فکر و هم روحیه‌ی شما باشد می‌تواند باعث شود بهترین دوران دانشجویی را داشته باشید و حسابی تفریح کنید. اغلب افراد سال اول یا یک ترم را در خوابگاه گذارنده و با یافتن دوستان جدید تصمیم می‌گیرند خانه‌ای اجاره کرده و از محدودیت و شلوغی خوابگاه دور شوند. زندگی با هم خانه از نظر اقتصادی بسیار به صرفه خواهد بود. بسته به راحتی خود و دوستانتان تعداد همخانه‌هایتان را مشخص کنید. در انتخاب آن‌ها بسیار دقت داشته باشید تا دچار کابوس زندگی دانشجویی نشوید.

زندگی دانشجویی با همخانه همانقدر که می‌تواند سرگرم کننده باشد، مشکلاتی نیز به همراه دارد. بهتر است واقع بین بوده و انتظارات بی مورد نداشته باشید. بحث و دعوا با هم‌ خانه‌ای مورد معمولی است که اگر خوب تمام نشود تبدیل به کابوس زندگی دانشجویی شما خواهد شد. اگر زمانی در شرایطی قرار گرفتید که با هم خانه‌ای خود مدام دچار تنش و دعوا می‌شوید، بهتر است پیش از آن که اوضاع از کنترل شما خارج شود، مشکل را با صحبت منطقی حل کنید. بحث‌های شما شاید بر سر موضوعات کوچکی مثل خوردن بیسکویت و نشستن ظرف تا مسائلی مانند بد حسابی، دعوت غریبه‌ها به خانه و استفاده‌ی بدون اجازه از وسایل شما باشد.

 

مزایای زندگی دانشجویی با همخانه

زندگی با هم خانه‌ای از زندگی مستقل و تک نفره کم هزینه‌تر است. علاوه بر این شما فضای محیطی خاص خود را دارید و می‌توانید در همه‌ی هزینه‌ها با هم خانه‌ای خود توافق کرده و مشترک شوید. زمانی که با یک یا چند نفر زندگی می‌کنید احساس امنیت بیشتر و ترس کمتری خواهید داشت.

 

معایب زندگی دانشجویی با همخانه

احتمال دعوا کردن یا به مشکل برخوردن با هم خانه‌ای یا هم خانه‌ای‌ها بسیار زیاد است. در زمان اجاره‌ی خانه در برخی از بنگاه‌ها تنها تعداد محدودی هم خانه‌ای می‌توانید انتخاب کنید.  به دلیل برخی مسائل گاهی لازم می‌شود که شما اجاره‌ی ماه‌های اقامت در خانه را از پیش پرداخت کنید و همچنین نیاز به ودیعه باشد.

راهکارهای مطالعه موثر و حفظ آسان مطالب
بخوان

زندگی با خانواده

زندگی دانشجویی با خانواده

مطمئنا زندگی با خانواده چیزی نیست که به شما احساس استقلال بدهد و بتوانید از خود شخصیت مستقلی بسازید. اما اگر صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای شما مهم‌ترین مسئله است، زندگی با خانواده در زمان دانشجویی انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. ممکن است هنوز از نظر روحی آمادگی جدا شدن از خانواده و دوستان خود را نداشته باشید و این موضوع باعث ایجاد استرس و ترس در شما شود. پس اگر آمادگی زندگی مستقل را ندارید و کابوس زندگی دانشجویی شما استقلال است، تا زمانی که آماده شوید با خانواده خود زندگی کنید.

 

مزایای زندگی دانشجویی با خانواده و در خانه

اگر تصمیم گرفتید با خانواده خود زندگی کنید، تقریبا همه مزایایی که از بدو تولد داشته‌اید برای شما ادامه دارد. علاوه بر این شما به جز مخارج دانشگاه نیاز به پرداخت هزینه‌ای دیگر ندارید و از این رو می‌توانید پول بیشتری پس انداز کنید.

 

معایب زندگی دانشجویی با خانواده و در خانه

زمانی که با خانواده زندگی می‌کنید، آزادی کمتری دارید. پدر و مادرها همیشه نگران بچه‌ها هستند و اگر دیروقت به خانه بیاید مطمئنا با سرزنش آن‌ها رو‌به‌رو خواهید شد. این در حالی است که دوستان شما آزادانه به تفریحات خود می‌پردازند و شخصیت مستقلی دارند.

 

برای زندگی دانشجویی آماده شوید!

مهم نیست تصمیم شما چه باشد، اما پیش از هرگونه انتخابی بهتر است خیلی خوب فکر کنید. روحیه‌ی خود را بشناسید و با علم به شرایطی که دارید، محل زندگی دانشجویی را انتخاب کنید. گاهی از دور نگاه کردن به چیزی بسیار دلپذیر و خوب است اما وقتی وارد آن می‌شوید با حقایق و سختی‌های آن روبه‌رو خواهید شد. در اینترنت و دنیای مجازی همه چیز بسیار قشنگ و خوب به نظر می‌رسد بنابراین پیش از اقدام به خرید یا رزرو خوابگاه و خانه آن را از نزدیک ببینید. اگر تصمیم به اجاره‌ی خانه گرفتید، حتما همسایه و محل زندگی را به خوبی بررسی کنید.

قبل از امضای قرارداد، آن را به خوبی مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید حتما بپرسید. اگر موردی وجود دارد که آن را متوجه نمی‌شوید، حتما از دوستان و خانواده‌ی خود بپرسید. بهتر است همراه شخصی که تجربه‌ دارد قرارداد را بخوانید و بعد از خواندن همه چیز آن را امضا کنید. به خصوص در زمان اجاره‌ی خانه به این موارد دقت داشته باشید و هر چیزی که احساس می‌کنید نیاز است تعمیر شود را به صاحب‌خانه اعلام کنید. درباره‌ی هزینه شارژ و رفت آمد سوال بپرسید و در همان ابتدا بر سر مبلغ اجاره یا ودیعه توافق کنید. اگر قصد زندگی با همخانه را دارید، حتما با صاحب‌خانه هماهنگ کنید زیرا اگر شما به صورت مستقل از صاحب‌خانه، خانه را اجاره کنید و همخانه بیاورید، از نظر قانونی به مشکل برمی‌خورید. در  صورتی که همخانه‌ای دارید، باهم قرارداد ببندید تا دچار مشکلات زندگی دانشجویی نشوید.

اطلاعات عمومی

خانه دانشجوخوابگاه خارجیدانشجودانشجوی خارجیزندگی دانشجوییمنزل دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *