بهترین و مناسب ترین وقت خواب برای دانشجویان

خواب دانشجو

به نقل از بهداشت نیوز، پیام خانلری گفت: بهترین زمان خواب برای اکثریت دانشجویان ساعت ۲۳ شب تا ۷ صبح می باشد.خانلری افزود: در زمان خواب مواد زائد و سمومی که طی روز در بدن فرد تجمع پیدا کرده‌اند دفع می‌شوند که دلیل آن فعالیت اصلی آنتی اکسیدان‌ها در زمان خواب است.

وی ادامه داد: همچنین نکته جالب در زمان خوابیدن این است که حافظه تثبیت می شود یعنی اطلاعاتی را که در طول روز آموخته‌ایم در حافظه دسته‌بندی شده و به حافظه بلند مدت منتقل می شوند.

دانشجو کارشناسی ارشد ارگونومی تاکیدکرد: بدن انسان دارای ریتم  ۲۴ ساعته است که به آن «سیرکادین» می‌گویند، این ریتم زمان خوابیدن و بیدار شدن را مشخص می کندو در زمان خوابیدن هورمونی به نام «ملاتونین» که هورمون ألقاً کننده خواب است ترشح می شود و صبح ها هورمون «کورتیزول» که هورمون بیدار کننده است بیشتر ترشح می شود.

خانلری در ادامه گفت: هورمون ملاتونین به نور حساس است و اگر شب‌ها نور اتاق زیاد باشد ترشح هورمون کم شده درنتیجه خواب فرد مختل می‌شود و این ریتم بدن در حدود سه تا چهار سالگی شکل می‌گیرد و تغییر آن نیز به سختی می باشد؛ برای اکثریت مردم هماهنگی با این ریتم بهترین خواب و با کیفیت ترین خواب را سبب می شود که بهترین زمان مناسب برای خوابیدن حدود ساعت ۲۳ شب تا هفت صبح می باشد.

به پیشنهاد خانلری می‌توان از نور آبی و سبز برای اتاق خواب استفاده کرد که آرامش بخش است، اما نباید مستقیم در معرض چشم باشد.وی افزود: نگاه کردن به صفحه گوشی در ساعات نزدیک به خواب نیز خواب را مختل می‌کند که توصیه می‌شود نیم ساعت قبل از خوابیدن از کار کردن با گوشی یا کامپیوتر خودداری شود.

خواب دانشجو

۷ گام برای داشتن خواب کافی در دوران دانشجویی

اکثر دانشجویان در دوران دانشجویی شون همواره با احساس خستگی، خواب آلودگی و کمبود خواب مواجه هستند و دلیلش هم این هست که اونها فقط هر وقت هیچکار دیگه ای برای انجام دادن باقی نمونده باشه می خوابن. با این حال پیدا کردن زمان برای خوابیدن در دوران دانشجویی یک مساله چالش برانگیزه. اغلب کمبود خواب، اصلی ترین دلیل افزایش سطح استرس در وقت هایی که حجم کاری زیاد میشه، هست. معضل کم خوابی تاثیرات خیلی بدی بر سیستم ایمنی بدن شما داره. اگه می خواید در طول دوران دانشجویی فرد سالمی باشید، با شرایط سخت و موقعیت های استرس زا به راحتی کنار بیاد و مهم تر از همه امتحاناتتون رو با موفقیت پشت سر بذارید باید برای مشکل کم خوابی یک راه حل جدی پیدا کنید.

راهنمای زندگی دانشجویی و خوابگاهی
بخوان

۱. هر شب به مقدار مشخصی بخوابید

تمام تلاش خودتون رو به کار بگیرید که هر شب به یک میزان مشخصی بخوابید، یک این چیز بدیهی هست که هر عقل سلیمی اون رو درک می کنه ولی حالا چرا اون رو به عنوان اولین قدم ذکر کردیم؟ اگه شما دوشنبه ۷ ساعت بخواید و سه شنبه ۲ ساعت و همین جوری تا آخر هفته ادامه بدید و یک برنامه ی خواب کاملا نامنظم داشته باشید، این الگوی نامنظم به طور جدی انتقام خودش رو از ذهن و بدن شما می گیره و باعث ایجاد اختلال در سیستم بدن و ذهن شما میشه. شما می خوابید که بدنتون استراحت کنه و انرژی از دست رفتش رو بدست بیاره ولی با این الگوی خواب نامنظم، بدنتون نمی تونه استراحت کافی برای تجدید قوا رو داشته باشه.

بهترین راه برای این که در طول ۴ (۵ یا ۶) سال دوران دانشجویی همیشه خسته و کسل نباشید، داشتن خواب آرام و منظم در هر شب هست. پس بهتره که یک الگوی منظم و ثابت با توجه به برنامه های روزانتون و مشغله هایی که دارید، برای ساعت خواب تون ایجاد کنید و همواره به اون پایبند باشید.

۲. در بین روز یک چرت کوتاه بزنید

در مرحله قبلی در مورد واقعیت های زندگی دانشجویی و اینکه پیدا کردن زمان برای خوابیدن چقدر براشون سخته صحبت کردیم. چرت زدن در وسط روز چه به اندازه ی ۲۰ دقیقه خواب عمیق باشه چه یک خواب لذت بخش دو ساعته در بعداز ظهر قبل از رفتن به کلاس، می تونه فواید خیلی زیادی رو برای شما داشته باشه. خوابیدن به شما اجازه ی استراحت و بدست آوردن انرژی مجدد رو میده. ذهنتون رو از خستگی های اول صبح التیام می بخشه و بهتون این نیرو رو میده که باقی مونده ی روزتون رو به خوبی پشت سر بذارید.

استرس و افسردگی پس از مهاجرت،دلایل و درمان
بخوان

۳. ورزش کنید

ورزش کردن علاوه بر اینکه به سلامت بدن شما کمک می کنه، باعث راحت تر خوابیدن هم میشه. اگه یک برنامه ریزی درست داشته باشید، پیدا کردن وقت برای انجام تمرینات ورزشی اونقدر هم که فکر می کنید سخت نیست. ورزش کردن به راحتی می تونه سطح انرژی شما رو در طول روز بالا ببره و از کسالت شما جلوگیری کنه.

۴. غذاهای مناسب و مفید بخورید

خوب غذا خوردن یکی از مواردی هست که اغلب ما در موردش میگیم : “خودم میدونم این غذا خوب نیست برام ولی…” اکثر ما ها با علم کامل در مورد مضرات مواد غذایی نامناسب اون ها رو مصرف می کنیم. باید بدونید که خوردن غذاهای خوب باعث میشه که راحت تر بخوابید و خواب مفید تری رو داشته باشید. فقط به این فکر کنید که چه احساسی خواهید داشته اگه یک صبحانه مقوی و کامل بخورید، یک ناهار سالم، و یک شام سبک؟ خوب خوردن باعث میشه که در طول روز حس خوب و انرژی کافی داشته باشید و در طول شب هم راحت تر بخوابید. وعده های غذایی سالم یعنی خواب آرام و راحت، پس غذاهاتون رو عاقلانه انتخاب کنید.

۵. هرگز تمام شب رو بیدار نمونید

یکی از نگران کننده ترین مسائل در مورد دانشجویان، شب بیداری های اونهاست. اگه نگیم همه ی اونها ولی اکثریت اونها با این مساله مواجه هستند و با این کار ضررهای زیادی رو به بدن، ذهن و روح خودشون وارد می کنند. تمام سعی خودتون رو کنید تا از به تعویق انداختن کارهاتون جلوگیری کنید، اینجوری نیاز نیست که شب امتحانی باشید و یا در مواقع تحویل پروژه ها مجبور باشید شب آخر رو تا صبح بیدار بمونید.

هفت قانون اساسی برای یادگیری انگلیسی
بخوان

۶. مطمئن بشید که شب ها راحت می خوابید

اینکه شما به خواب برید در حالی که تلویزیون روشن باشه، همه ی لامپ ها روشن باشن، صدای آهنگ هم اتاقی تون زیاد باشه، دوستاتون بالای سر شما در حال پچ پچ کردن با صدای بلند باشن، ممکنه برای شما یک مساله کاملا عادی باشه اما باید بدونید که این یک خواب طبیعی و سالم برای شما نخواهد بود. خوابیدن در یک محیط ناآرام و جایی که مناسب خواب نیست باعث میشه که شما صبح زود به جای احساس نشاط و شادابی بیشتر احساس کسالت و خواب آلودگی داشته باشید. بنابراین یک جای مناسب رو برای خواب انتخاب کنید تا مطمئن باشید خواب راحت و مفیدی رو خواهید داشت.

۷. مصرف کافئین رو کنترل کنید

زندگی دانشجویی به انرژی زیادی نیاز داره. گاهی اوقات به این معنی هست که دانشجویان در طول روز و هر روز هفته همین جوری راه می رند و قهوه می خورند. اما شما باید بدونید که یک فنجان قهوه که در بعدازظهر می نوشید می تونه تا فردا صبح شما رو بیدار نگه داره. پس سعی کنید از نوشیدن بیش از حد قهوه در ساعت های پایانی روز خودداری کنید. اینجوری شب رو به جای مبارزه با بی خوابی های ناشی از کافئین می تونید به راحتی بخوابید.

اطلاعات عمومی

خواب دانشجوخوابگاهخوابیدن در کلاسدانشجودانشجوی خوابوقت خواب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *